Diákmozgolódás Miskolcon

2013. február 9. 22:03, szinhaz.hu

Kutszegi Csaba jegyzete a SZEM-ről I. ...a fizikai színházi tematika a tervezésnél nem előre meghozott határozat volt, hanem az egyetemek-főiskolák műsorkínálatából adódott. Ez kifejezetten melengeti a tánc- és színpadimozgás-kedvelők szívét, mert, ugye, ez azt (is) jelenti, hogy napjainkban nemzetközi boomja van a tánc- és mozgásszínháznak. Vigyázó SZEMetek Miskolcra vessétek! – kezdhetném hatásos publicisztikai felütéssel a cikkemet, de az önkényes átalakítás áldozatául esett Batsányi-idézetből igazán csak a SZEM (a Színművészeti Egyetemek Miskolcon fesztivál áthallásos, máris majdnembrandértékű mozaikszava) passzol a mondandómhoz. Nincs ugyanis forradalmi helyzet a borsodi megyeszékhelyen, bár a diákság mozgolódik, igaz, nem hídon és rádió előtt, hanem színpadon. De ott igencsak, mert a fesztivál tematikája a mozgás- és fizikai színház. Az ötlet Kiss Csabáé, a Miskolci Nemzeti Színház új direktoráé, aki minden bizonnyal szeret mélyeket szippantani a felsőoktatás levegőjéből, mert hosszú évtizedek óta szinte nem élhet egyetem nélkül, értsd: vagy hallgató, vagy oktató felsőoktatási intézményben. Fesztivál-előzetes interjúnkból (lásd: Szoboszlai Annamária: Miskolc, SZEM-mel) tudható, hogy a fizikai színházi tematika a tervezésnél nem előre meghozott határozat volt, hanem az egyetemek-főiskolák műsorkínálatából adódott. Ez kifejezetten melengeti a tánc- és színpadimozgás-kedvelők szívét, mert, ugye, ez azt (is) jelenti, hogy napjainkban nemzetközi boomja van a tánc- és mozgásszínháznak. A rosszmájú, vagy legalábbis maliciózus kritikus itt közbevetheti: de mit is nevezünk fizikai színháznak? A kérdés azért jogos, mert tkp. minden színház fizikai színház, még a rádiószínház is az, abban az értelemben kétségtelenül, hogy a híradástechnikai eszközök működésének törvényszerűségei a fizika tárgykörébe sorolhatók (ezt Kiss Csaba minden bizonnyal jobban tudja, mert a budapesti színművészeti előtt a kolozsvári Babes-Bólyain elméleti fizikát hallgatott). Rátérvén az előadásokra (tánckritikai szaklapnak írván), a produkciókban fellelhető koreográfiai matéria tulajdonságait igyekszem majd észrevételezni, persze nem hagyom szó nélkül a tánc- vagy mozgásszínházinak csak némi jóindulattal nevezhető előadásokat sem. A folytatást itt találja.

Tovább a teljes cikkre...

Keresés